انسولین همچنان در افراد مبتلا به دیابت نوع یک تولید می شود

21 فوریه 2012

مطالعه ی اخیر که توسط دانشمندان بیمارستان ماساچوست انجام شد، نشان می دهد که کاهش تولید انسولین در بیماری دیابت نوع یک، تدریجی است. این موضوع می تواند انتخاب های مختلفی را برای درمان این بیماری مطرح کند.

بر اساس نتایج تحقیق اخیر تولید انسولین بعد از ابتلا به دیابت نوع یک در دهه های متوالی هنوز ادامه دارد. بهمین علت مدت زمان درمان بعد از شروع بیماری، طولانی تر از حدی است که قبلاً تصور می شد.

دکتر Faustmanمی گوید: قبلاً تصور می شد که عملکرد سلولهای بتا در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک کاملاً از بین می رود. اما بر اساس نتایج تحقیق اخیر، پانکراس بعد از ابتلا فرد به دیابت نوع یک هنوز تا حدودی به ساخت انسولین ادامه می دهد. سلولهای بتا نوعی از سلولهای پانکراس هستند که در تولید و ذخیره ی انسولین نقش دارند. محققین به آنالیز نمونه های خونی 182 بیمار مبتلا به دیابت نوع یک پرداختند، آنها دریافتند که تولید c  پپتید دهه های متوالی بعد از ابتلا به بیماری همچنان ادامه دارد و مقدار آن در پاسخ به مقدار قندخون همچنان تغییر می کند. پپتید- سی مارکر ترشح انسولین وعملکرد سلولهای بتا است. بر خلاف آنچه قبلاً تصور می شد که تولید c  پپتید با شروع دیابت نوع 1 بطور ناگهانی متوقف می شود، مقداری cپپتید درخون بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، به مدت طولانی تری با غلظت پایین وجود دارد اما کاهش آن تدریجی است. در میان بیمارانی که به مدت 31 تا 40 سال به دیابت نوع یک مبتلا بودند ،10 درصد همچنان به تولید c– پپتید ادامه می دهند و سلولهای بتا همچنان به تولید مقدار بسیار کمی cپپتید می پردازند.

نتایج این تحقیق در مجله ی Diabetes(2012,Mar)به چاپ خواهد رسید. محققین بر اساس نتایج تحقیق اخیر درمانهای جدید نگهدارنده و افزایش دهنده ی عملکرد سلولهای بتا را به افراد مبتلا به دیابت نوع یک که دارای غلظت پایینی از  cپپتید هستند یا به بیماری پیشرفته ی دیابت نوع یک مبتلا می باشند، پیشنهاد می دهند.

دکتر Faustmanمی گوید: نتایج ما با توجه به شواهد زیاد موجود، تداخل درمانی طولانی تری را برای این بیماری پیشنهاد می دهد و همچنین می تواند علت تولید مجدد انسولین را در بیمارانی که  BCGرا  (the generic drug bacillus calmette- Guerin)در فاز یک کار آزمایی بالینی ما دریافت کرده اند، را توضیح دهد.

منبع: health- usnews.com